Google Ads rapportage instellen

Met Google Ads rapportage krijg je live inzicht en analyses van jouw digitale Google advertenties. Dit zijn de belangrijkste richtlijnen voor het instellen van Google Ads rapportage.

Stap 1 - Kies het juiste Google Ads Account in Integraties

De gebruiker met het gekoppelde Google-account moet maximale rechten hebben als gebruiker (beheerder) of Google Ads accountmanager toegang.

Stap 2 - Selecteer de juiste MCC Account ID en Client Account ID

MCC account staat voor My Client Centre, ook bekend als Google Ads Manager Account, waarmee je meerdere Google Ads accounts van klanten beheert.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48241723515/original/cpKfLamkhGxOwB2benWY2aBbeModkz311w.png?1659031538

MCC ID vind je rechtsboven in het scherm

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48248202783/original/2kB4rlhnXyUOvhwIOf5AADT7gZ7J91IbsQ.png?1661885519

Client Account ID vind je via de help sectie

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48241724794/original/41FtCevRGsKvW2aJupKjPEfYRnjb_h9fcA.png?1659031996

Stap 3 - Voeg de UTM Template toe aan het Google Ads Account

Je kunt de UTM tracking template op drie plekken toevoegen: in Account Instellingen, Campagne Instellingen of op advertentiegroep niveau. We raden aan om de UTM Template op Account niveau toe te voegen.


UTM Tracking Template (Kopieer dit)

{lpurl}?utm_source=adwords&utm_medium={adname}&utm_campaign={campaignname}&utm_content={adgroupname}&utm_keyword={keyword}&utm_matchtype={matchtype}&campaign_id={campaignid}&ad_group_id={adgroupid}&ad_id={creative}


Hoe werkt het?

Tracking templates moeten een ValueTrack parameter bevatten die je definitieve URL invoegt, zoals {lpurl}.

Zodra er op je advertentie wordt geklikt, voegen deze parameters je definitieve URL in. Als je geen URL insertie parameter opneemt in je tracking template, werkt je landingspagina URL niet meer.

Als je meer dan één ValueTrack parameter wilt toevoegen aan een URL, voeg ze dan samen met een ampersand (&), bijvoorbeeld: {lpurl}?matchtype={matchtype}&device={device}.

Stel een tracking template in met ValueTrack parameters op campagne-, advertentiegroep- of advertentieniveau - Volg deze handleiding

Voorbeeld

Definitieve URL: http://example.com

Tracking template:

{lpurl}?utm_source=adwords&utm_medium={adname}&utm_campaign={campaignname}&utm_content={adgroupname}&utm_keyword={keyword}&utm_matchtype={matchtype}&campaign_id={campaignid}&ad_group_id={adgroupid}&ad_id={creative}

Landingspagina URL na klikken op advertentie:

{lpurl}?utm_source=adwords&utm_medium=black_friday&utm_campaign=blackday10&utm_content=marketingbanner&utm_keyword=getdiscounteddeal&utm_matchtype=e&campaign_id=12345&ad_group_id=2394984903&ad_id=93844980940&gclid=84843ewhfb834nedhj4u49

Ga naar je Google Ads Account > Account Instellingen > Tracking (Zie afbeelding hieronder)

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48241751601/original/EXs2wVlSlNDgpnZygMVfKqT4A5Kzxz5wAw.png?1659042898

Plak de Tracking Template URL van hierboven in het "**Tracking template**" veld hieronder.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48241751703/original/FzN2NCdQqsIInlAJVnvV2WbbdMb1WoWbRA.png?1659042970

Let op:

  • Test na het toevoegen van de tracking template of de landingspagina wordt gevonden voor de meerderheid van de campagnes. Los eventuele fouten op bij actieve campagnes.
  • Voorheen werd UTM Source gebruikt als Google (utm_source=google). Hoewel dit verouderd is, gebruikt de adblocker dit om de URL te identificeren en de UTM parameters te verwijderen.

Stap 4: Script toevoegen voor extra zekerheid (Zie Help Documentatie)

Dit script is een voorbeeld van hoe je de Google Ads voorzorgsmaatregelen tracking code instelt. Het script dient als back-up wanneer de UTM template de attributiedata niet vastlegt.

Het volgt alle kliks op een specifieke link en stuurt deze naar Google Analytics. Je hoeft alleen de URL voor de tracking pagina aan te passen zodat deze overeenkomt met de URL van je website.

Hoe stel je het Google Ads Voorzorgsmaatregelen Script in

Belangrijke aandachtspunten:

  1. Campagnenamen, advertenties en advertentiesets moeten uniek zijn.
  2. De naamparameters kunnen niet worden gewijzigd tijdens de looptijd van de campagne, advertentieset of advertentie. Als je de naam moet wijzigen, maak dan een nieuwe campagne, advertentieset of advertentie aan om problemen te voorkomen.
  3. Als je besluit de naam van de campagne, advertentieset of advertentie te wijzigen zonder een nieuwe campagne aan te maken, dan blijft de data in Voluit Suite verwijzen naar de oorspronkelijke campagne. [Google Ads geeft de oude naam door in de parameter wat je campagnerapportage verstoort]
  4. Linksboven vind je een Doelstellingen dropdown menu. Dit helpt bij het definiëren van het doel dat het bedrijf had bij het maken van deze advertentiecampagne.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48249248484/original/BVS_7NnRNEQp3b4qJgSWEcs3kymdNOhDkw.png?1662394187

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer later nog eens.