Hoe stel je een Funnel Event Pixel in voor Facebook Conversion API?
Facebook Conversions API (of CAPI) is ontwikkeld om bedrijven te helpen gepersonaliseerde advertentie-ervaringen te leveren aan klanten en doelgroepen, met behoud van gegevensprivacy. Met deze tool kun je web events direct vanaf je servers naar Facebook sturen. Als je een Facebook Pixel gebruikt om events voor je advertenties bij te houden, wil je de Pixel-code toevoegen aan je funnel en funnel-stappen.
Hoe stel je FB CAPI (Conversions API) Funnel Event in?
Stap 1: Maak een FB Pixel:
- Begin met het maken van een pixel door naar je Facebook Business Manager (ook wel Meta Business Suite genoemd) te gaan > Ga naar links en dan naar het Events Manager tabblad.
Zorg dat je verbonden bent met het juiste Ad Account met alle benodigde toegang tot die FB Pagina.
Ga naar de linkerzijbalk en klik op Connect Data Sources
Kies Web in de opties die verschijnen en klik op volgende**.**
Als je al pixels hebt, wordt gevraagd om daartussen te kiezen of een nieuwe pixel aan te maken. Klik op Create new Pixel of gebruik een bestaande pixel uit de lijst voor het verzamelen van data. Klik op Continue wanneer de pixel details zijn toegevoegd.
Je wordt gevraagd om de URL van de website/funnel waar je de pixel code wilt toevoegen.
Voeg het domein toe van de funnel/website waar je later de pixel code aan wilt toevoegen en klik op Check. Als je domein geschikt is voor dit proces, zie je een groen vinkje in het domeinveld. Zodra je het groene vinkje ziet, klik je op de Next knop die verschijnt in plaats van de Check knop.
Er verschijnt een popup waarin wordt gevraagd om te kiezen hoe je je website wilt verbinden. Kies de eerste optie, Meta Pixel and Conversions API.
Hierna zie je de instructies. Klik op "See Instructions" onder Conversions API
Je komt nu bij het Overview tabblad voor het Manual Implementation proces. Lees de instructies door en klik op Continue.
Je komt nu bij het Select Events tabblad. Je ziet een dropdown menu om te kiezen voor welke sector je deze Pixel instelt. Kies de sector die het beste past bij je organisatie.
Kies vervolgens de events die je naar Facebook wilt sturen. Selecteer alle gewenste events en klik op Continue.
Je komt nu bij het Select Parameters tabblad, waar al enkele Event Detail Parameters zijn aangevinkt. Vink Event ID aan, zoals aanbevolen in de Best Practices tooltip aan de rechterkant.
- Onder Customer Information Parameters zie je dat Client User Agent al is aangevinkt. Vink ook Client's IP Address, First Name, Client ID, Email, Business ID, en Last Name aan.
BELANGRIJKE OPMERKING: Je moet minimaal dezelfde vakjes aanvinken voor elk event dat je aan deze Pixel hebt toegevoegd.)
- Je wordt gevraagd om de Setup te controleren en alle Parameters die je hebt gekozen voor elk Event nog een laatste keer na te kijken. Als je zeker weet dat alles is ingesteld zoals nodig, klik je op Continue
- Klik in de volgende stap op Finish.
- Nu gaan we het browser pixel event configureren. Selecteer "Set up Meta Pixel".
- Er verschijnt een popup om website activiteit te verbinden met Pixel; kies Install Code Manually.
- Klik op "Copy Code" om de meta pixel code te kopiëren
Stap 2: Voeg de Pixel Code toe aan je Funnel/Website
- Houd dit browsertabblad open en ga naar je Voluit Suite account. Navigeer naar het account waarvoor je deze Pixel instelt.
- Ga naar Sites in de linkerzijbalk en vervolgens naar Funnels of Websites (afhankelijk van waar je de site hebt gebouwd die hoort bij het domein dat je in je Pixel Setup hebt gebruikt)
- Als je wilt tracken op een specifieke pagina of stap, klik dan op Bewerken en bij voorkeur Bewerken in een nieuw tabblad om de Funnel Builder te openen.
- Klik in de builder op het code-icoon en plak de code die je eerder hebt gekopieerd in de "Header Tracking" sectie en klik op Opslaan
- Als je het Browser Event op alle pagina's of stappen wilt tracken, kun je dit doen door op funnel- of website-instellingen te klikken en vervolgens de code te plakken in de "Head tracking code" sectie
- Sla je wijzigingen op
Stap 3: Maak een Facebook Conversions API Workflow
- Ga naar Automatisering>Workflows>Maak Workflow
- Klik op Nieuwe Workflow Trigger Toevoegen. Je kunt hier één of meer van de volgende triggers gebruiken: Formulier Ingediend, Klant Heeft Afspraak Geboekt, Enquête Ingediend of Orderformulier Ingediend.
- Nadat je de workflow trigger(s) hebt gekozen, kun je het filter toevoegen om het specifieke formulier/agenda/orderformulier/enquête te kiezen waarvan je de pixel conversie events wilt tracken.
- Klik vervolgens op Voeg je eerste Actie toe. Zoek en selecteer de Facebook Conversion API Actie. Configureer de Facebook Conversion API actie. Je kunt deze Actie een naam geven bij Actienaam. Kies in het Event Type dropdown menu voor Funnel Event.
- Voor de Access Token ga je naar je Facebook Events Manager> Data Sources> Instellingen> Scroll naar beneden en klik op Access Token Genereren. Kopieer de gegenereerde Access token en plak deze in de workflow actie configuratie.
- Voor de Pixel ID ga je naar je Facebook Events Manager> Data Sources> Instellingen> Scroll naar beneden en kopieer je Dataset ID (dit is je Pixel ID). Plak de Pixel ID in het Pixel ID veld in je Workflow's FB Conversion API Actie.
- Plak de Access Token en Pixel ID in de bijbehorende velden van de Facebook Conversion API Actie.
- Als je klaar bent, Sla de Actie op en Sla op en Publiceer de Workflow.
Let op:
Gebruik voor Lead Value aangenomen waardes zoals 1000 of 2000 zodat je kunt identificeren hoeveel waarde elke lead aan je pipeline toevoegt.