Google Ads Rapportage Terminologie

Google Ads Rapportage biedt live rapportage en analyse voor de digitale advertentiecampagnes van je klanten. Het geeft een duidelijk overzicht van de campagneprestaties zodat je de advertentieprestaties van je klanten kunt begrijpen en hun ROI kunt verhogen.

1. Vertoningen

Een vertoning is het aantal keer dat je advertentie wordt weergegeven op een zoekresultatenpagina of een andere website binnen het Google-netwerk.

2. Kliks

Als iemand op je advertentie klikt, bijvoorbeeld op de blauwe kop of het telefoonnummer van een tekstadvertentie, telt Google Ads dit als een klik.

3. Conversies

Een conversie is elke interactie tussen een bezoeker en je website waarbij de bezoeker een actie voltooit die je als waardevol hebt gedefinieerd voor je bedrijf. Als iemand bijvoorbeeld je site bezoekt en een specifieke webpagina bekijkt, is dat één type conversie. Als iemand je e-book downloadt, zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een andere actie onderneemt, wordt dit ook gezien als een conversie. Het doel van conversies is om bezoekers om te zetten in klanten.

4. Klantuitgaven

Dit zijn de kosten van het draaien van de advertentie plus de beheerkosten (dit is alleen zichtbaar voor beheerders en gebruikers van het bureau)

5. Gemiddelde CPC (Kosten per Klik)

CPC is het gemiddelde bedrag dat een adverteerder betaalt voor elke klik op hun advertentie. Hoe hoger de CPC, hoe duurder het plaatsen van een advertentie zal zijn.

De kosten van het plaatsen van een advertentie kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren zoals:

  • Budget van de adverteerder
  • Aantal vertoningen
  • Locatie en tijdstip
  • Type content waarin

6. Kosten per Conversie (CPA)

Dit is een meeteenheid die de gemiddelde kosten meet voor het verkrijgen van één nieuwe klant. Het staat ook bekend als Cost per Acquisition of CPA. Het wordt berekend door de totale advertentiekosten te delen door het totale aantal conversies.

7. Conversiepercentage

Conversiepercentages worden berekend door het aantal conversies te delen door het aantal advertentie-interacties dat kan worden herleid naar een conversie in dezelfde periode. Als je bijvoorbeeld 50 conversies had uit 1.000 interacties, zou je conversiepercentage 5% zijn, omdat 50 ÷ 1.000 = 5%

8. Omzet

Wanneer een kans als gewonnen wordt gemarkeerd, krijgt deze een leadwaarde (geld) toegewezen. Het is de totale som van alle kansen die als gewonnen zijn gemarkeerd voor een specifieke Google Ads-campagne.

Let op:

Gebruik bij het toevoegen van een leadwaarde alleen numerieke getallen. Je hoeft geen €-teken toe te voegen omdat dit al in het veld is verwerkt (zie bovenstaand voorbeeld)

9. ROI

Return On Investment (ROI) wordt gemeten door de verhouding te berekenen tussen de kosten die tijdens een advertentiecampagne zijn gemaakt en de inkomsten die uit die campagne zijn gegenereerd. ROI kan worden toegepast op elke individuele advertentie of op de hele pagina.

10. Verkopen

Dit verwijst naar de leads/kansen die als gewonnen zijn gemarkeerd.

11. CPS (Kosten per Verkoop)

CPS wordt berekend door de kosten van het draaien van een specifieke campagne te delen door het aantal kansen dat als gewonnen is gemarkeerd.

12. Leads

Dit verwijst naar de leads/kansen die als open zijn geregistreerd via formulierinzending, reactie via chat-widget of telefoongesprek.

13. CPL (Kosten per Lead)

CPL wordt berekend door de kosten van het draaien van een specifieke campagne te delen door het aantal kansen dat zich in de open fase bevindt.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer later nog eens.