Kansen (opportunities) in Voluit Suite begrijpen
Kansen in Voluit Suite zijn potentiële verkopen of deals in verschillende fases van het verkoopproces.
Ze vertegenwoordigen leads of prospects die interesse tonen in producten/diensten en klaar zijn om omgezet te worden naar betalende klanten.
Belangrijke concepten:
Pijplijnen voor verschillende doelen
- Kansen worden beheerd binnen pijplijnen die bestaan uit opeenvolgende fases.
- Je kunt pijplijnen aanpassen aan je eigen bedrijfsdoelen.
👉 Een pijplijn kan bijvoorbeeld zijn: “Deelnemers webinar” of “Verkopen 1op1 coaching”.
Contacten in meerdere pijplijnen
Als jouw contacten in meerdere pijplijnen mogen zitten omdat je meerdere producten tegelijk verkoopt dan kun je dit instellen in je instellingen.
Ga naar Instellingen → Bedrijfsprofiel en scroll naar het kopje algemeen. Daar vink je ‘Toestaan van dubbele kansen aan’
Voortgang in fases
- Opportunities doorlopen verschillende fases in de pipeline die hun positie in het verkoopproces aangeven.
- Typische fases zijn "Prospecting", "Kwalificatie", "Voorstel" en "Onderhandeling".
Kansen Status
- Standaard zijn er vier statussen beschikbaar: "Open", "Gewonnen", "Verloren" en "Verlaten".
- Een opportunity kan één van deze vier statussen hebben en je kunt hierop filteren.
De verschillende Kans statussen:
- Open:
- Opportunities met de status "Open" worden actief opgevolgd en zijn nog in behandeling.
- Deze opportunities zijn potentiële deals die nog niet gewonnen, verloren of verlaten zijn en nog kunnen worden omgezet.
- Gewonnen:
- De status "Gewonnen" betekent dat de opportunity is omgezet in een verkoop of deal.
- Deze status wordt toegekend wanneer de lead een aankoop heeft gedaan of een contract heeft getekend.
- Verloren:
- Opportunities met de status "Verloren" zijn deals die niet succesvol zijn afgesloten.
- Deze status wordt toegekend wanneer de lead besluit niet door te gaan met de aankoop of kiest voor een concurrent.
- Verlaten:
- De status "Verlaten" geeft aan dat de opportunity is verwaarloosd, door de lead of door het verkoopteam.
- Deze status wordt toegekend wanneer er geen verdere actie of opvolging gepland staat voor de opportunity.
Gegevensbeheer
- Het uitgebreide gegevensbeheer binnen kansen houdt de bron, contactgegevens, waarde en notities bij.
- Je kunt communicatie en taaktoewijzing stroomlijnen via kansen-gekoppelde contacten, wat de workflow en tijdige betrokkenheid verbetert.
Filtering van kansen
In je pijplijn kun je kiezen welke kansen je wilt zien. Je kunt bijvoorbeeld alleen de kansen met status ‘Open’ laten zien. Ga hiervoor naar Kansen en klik dan op Geavanceerde filters.
👉 Als je kans naar status ‘gewonnen’ gaat zie je de resultaten ook in je conversie dashboard.
Automatisering van kansen
Je kunt kansen automatiseren.
Hieronder een voorbeeld waarbij de kans automatisch op status Gewonnen wordt gezet nadat hij handmatig in een fase ‘product gekocht’ is gezet.
👉 Gebruik hiervoor in automatiseringen:
Trigger: Pijplijn fase verandert (pipeline stage changed)
Action: Creëer of update kans (create or update opportunity)