Facebook Ads rapportage instellen

Bij het draaien van Facebook-advertenties probeert Voluit Suite zo goed mogelijk te achterhalen van welke advertentie en advertentieset een lead afkomstig is. Voor betere rapportage en het identificeren van succesvolle campagnes raden we aan om Facebook UTM-parameters, Facebook pixel en Conversion API in Workflows te gebruiken.

Bekijk eerst deze belangrijke punten:

  • Als je verkeer naar een landingspagina stuurt, zorg dan dat je de Facebook pixel en Facebook Conversion API in Workflows hebt ingesteld
  • Facebook voegt geen UTM-parameters toe aan je links als je een voorvertoning van je advertentie bekijkt
  • Gebruik geen speciale tekens of emoji's in de UTM-parameters of andere parameters die gevolgd moeten worden
  • Eerste advertentie-attributiegegevens worden alleen vastgelegd voor contacten die via de onderstaande "ingangspunten" binnenkomen. In andere gevallen blijven de eerste attributiegegevens leeg.

Ingangspunten:

  • Formulierinzendingen
  • Enquête-inzendingen
  • Agenda
  • Direct via Facebook Lead Form
  • Tweestaps bestelformulier
  • Chat widget
  • Inkomende oproepen (werkt alleen bij click-to-call scenario's, niet bij direct gebelde nummers)

De volgende UTM-tracking parameters zijn beschikbaar op contactniveau in het systeem:

Hoe label je je campagnes in Facebook voor nauwkeurige rapportage

Let op:

  • Campagnenaam, advertenties en advertentiesets moeten uniek zijn (zie "CORRECT SETUP Voorbeeld" hieronder).
  • De naamparameters kunnen niet worden gewijzigd tijdens de looptijd van de campagne, advertentieset of advertentie. Als je de naam moet wijzigen, maak dan een nieuwe campagne, advertentieset of advertentie aan.
  • Als je besluit de campagne, advertentieset of advertentie te wijzigen zonder een nieuwe campagne aan te maken, blijft de data in Voluit Suite verwijzen naar de originele/eerste campagne.

CORRECT SETUP Voorbeeld:

Campagnenaam:

Campagne - Stralende Tanden

Advertentieset:

Campagne#1 - Stralende Tanden - Doelgroep #1 (Amsterdam, 20 km radius - M&V)

Advertenties: (Uniek)

  • Ad#1: Stralende Tanden - Carousel Advertentie - Doelgroep #1
  • Ad#2: Stralende Tanden - Video Advertentie - Doelgroep #1
  • Ad#3: Stralende Tanden - Afbeelding Advertentie - Doelgroep #1

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48174032213/original/hVPHGvoqrEy9CYuqFgMbYs6P-yeUmZfrkQ.png?1640630395

Hoe voeg je UTM Parameters toe in Facebook Ads Manager

1. Klik hier om naar je Ads Manager te gaan

Selecteer in je ads manager de campagne waar je UTM parameters aan wilt toevoegen en ga naar -> Advertenties beheren -> Advertenties -> Bewerken.

2. Scroll naar beneden naar het gedeelte "Tracking"

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48173301734/original/RKnA2Zuqw5UV4fyM_U3CSt4L6gkkNmCJHw.png?1640200443

3. Klik op "URL-parameter maken"

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48173302000/original/8k3ZCXCI4EFBApZuGGjGeuZJELLj7tpjoQ.png?1640200552

4. Voltooi de 7 stappen hieronder voor URL parameters

  1. Klik op "Campaign Source" en vul "fb_ad" in het veld in
  2. Klik op "Campaign Medium" en selecteer {{adset.name}} uit het dropdown menu
  3. Klik op "Campaign Name" en selecteer {{campaign.name}} uit het dropdown menu
  4. Klik op "Campaign Content" en selecteer {{ad.name}} uit het dropdown menu
  5. Klik op de "Add Parameter" knop
  6. Vul "campaign_id" in als "Parameter name" en selecteer "{{campaign.id}}" uit het dropdown menu voor de "Value"
  7. Klik op "Apply" om de wijzigingen op te slaan

Let op:

  • Facebook heeft tijd nodig om je advertenties te controleren en goed te keuren. Zodra ze zijn goedgekeurd, beginnen je advertenties te draaien en worden ze via UTM Parameters gevolgd in Voluit Suite.
  • Gebruik geen speciale tekens of emoji's in de UTM parameters of andere parameters die gevolgd moeten worden.
  • Bij het testen voegt Facebook geen UTM parameters toe aan je links wanneer je een preview van je advertentie bekijkt.

Attributie Rapportage

Voor meer informatie over campagne- en bronattributie rapportage lees artikel: Attributie (link onderaan).

Probleemoplossing

V1: Waarom zie ik geen UTM parameters als ik mijn advertentie preview in Facebook?

Facebook voegt geen UTM parameters toe aan je links wanneer je een preview van je advertentie bekijkt.

V2: Ik zie geen eerste attributiegegevens van contacten?

Eerste advertentie-attributiegegevens worden alleen vastgelegd voor contacten die binnenkomen via de volgende toegangspunten. In andere gevallen blijven de eerste attributiegegevens leeg.

Toegangspunten:

  • Formulier inzendingen
  • Enquête inzendingen
  • Agenda
  • Direct via Facebook Lead Form
  • Twee-staps bestelformulier
  • Chat widget
  • Inkomende oproepen (werkt alleen bij click-to-call scenario's, niet bij direct gebelde nummers)

V3: Ik heb iets in mijn advertentie, advertentieset of campagne gewijzigd en nu klopt mijn rapportage niet meer?

  • Campagnenaam, advertenties en advertentiesets moeten uniek zijn (zie "CORRECT SETUP Voorbeeld" hierboven)
  • De naamparameters kunnen niet worden gewijzigd tijdens de looptijd van de campagne, advertentieset of advertentie. Als je de naam moet wijzigen, maak dan een nieuwe campagne, advertentieset of advertentie aan.
  • Als je besluit de campagne, advertentieset of advertentie te wijzigen zonder een nieuwe campagne aan te maken, blijft Voluit Suite verwijzen naar de originele/eerste campagne.

V4: Ik heb geen Facebook Business Account of Ads Manager?

Facebook's Ad Manager is een geavanceerd dashboard dat een overzicht geeft van al je betaalde campagnes. Als je nog geen Business en Ad account hebt aangemaakt, bekijk dan deze bronnen:

V5: Ik gebruik Facebook Lead-gen Ads, moet ik nog steeds UTM parameters gebruiken?

Ja, ook bij FB lead-gen advertenties raden we aan om UTM parameters te gebruiken voor betere rapportage. Je kunt dit instellen door UTM parameters toe te voegen zoals hier beschreven.

V6: Waar moet ik UTM parameters toevoegen, bij tracking of bestemmings-URL?

UTM Parameters moeten worden toegevoegd aan tracking om elke link-klik of paginabezoek met unieke fbclicks te volgen.

V7: Waar is het Doelstellingen dropdown menu voor?

Je vindt een Doelstellingen dropdown menu linksboven in het Ad Report. Dit helpt bij het definiëren van het doel bij het maken van deze advertentiecampagne.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48249254559/original/cJ-u1hcrxPrPlaVnZk6ukVNXKqTEeySGaA.png?1662397101

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer later nog eens.