Attributiebron begrijpen (Advertentierapportage)

Wat is Attributie?

Attributie geeft een overzicht van welke kanalen of bronnen een contact vandaan komt. Met deze informatie kunnen we groeimogelijkheden identificeren en bepalen welke kanalen het meeste potentieel bieden. Als je bijvoorbeeld Facebook- en Google-advertenties gebruikt, wil je weten welke het effectiefst is in het genereren van leads in Voluit Suite. Attributie maakt dit mogelijk.

In dit artikel bespreken we attributie in Voluit Suite en waar je de advertentierapportage kunt instellen.

Wat is "Eerste" en "Laatste" Attributie?

Bij het toewijzen van een contact aan een specifieke bron maken we onderscheid tussen eerste en laatste attributie. Deze worden beide opgeslagen bij elk contact.

Eerste attributie - dit is het eerste moment waarop een contact met ons systeem in aanraking komt. Op dat moment leggen we de attributiegegevens van die sessie vast. Bijvoorbeeld: iemand vult een contactformulier in.

Laatste attributie - dit is de meest recente interactie met ons systeem. Ook hiervan leggen we de attributiegegevens vast. Bijvoorbeeld: na het invullen van een contactformulier besluit iemand een product te kopen via een Voluit Suite bestelformulier. De attributiegegevens van deze laatste interactie worden dan vastgelegd.

  • De laatste attributie verandert steeds op basis van de meest recente interactie. De eerste attributie blijft altijd hetzelfde.

Nu je weet wat eerste en laatste attributie is, gaan we kijken waar deze informatie wordt opgeslagen.

Waar vind je attributiegegevens van contacten?

Of het nu gaat om eerste of laatste attributiegegevens, je vindt deze informatie rechtsonder bij alle contacten in het contactenoverzicht.

Ga binnen je account naar Contacten > selecteer een contactpersoon > de attributiegegevens staan rechtsonder in de kolom onder het tabblad activiteit.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48247964170/original/VSgXZHb-pBWW3cGC7emsU4xKKLFyaKQJ3g.gif?1661800754

Voor het aanmaken van contacten wordt eerste en laatste attributie als volgt gedefinieerd:

  • Eerste attributie: De eerste interactie van het contact wordt vastgelegd in het systeem. Dit is meestal hun eerste bezoek aan je website of een interactie met een van de hierboven genoemde bronnen.
  • Laatste attributie: De laatste interactie van het contact voordat ze werden omgezet naar een contact in het systeem.

Soorten attributiebronnen

Hieronder bespreken we alle attributiebronnen die je kunt zien bij de Eerste attributie of Laatste attributie van een contact:

Betaald zoeken (Google Ads)

Verkeer onder Betaald zoeken komt van betaalde zoekcampagnes (bijvoorbeeld Google AdWords). Dit helpt bij het analyseren van je Google Ads rapportage.

De UTM-parameters moeten exact overeenkomen (hoofdlettergevoelig)

{JouwLandingspaginaUrl.nl}?utm_source=adwords&utm_medium={adname}&utm_campaign={campaignname}&utm_content={adgroupname}&utm_keyword={keyword}&utm_matchtype={matchtype}&campaign_id={campaignid}&ad_group_id={adgroupid}&ad_id={creative}

Google Ads UTM-parameters:

Name Key Value
UTM Source utm_source adwords
UTM Medium utm_medium {adname}
Campaign utm_campaign {campaignname}
UTM Content utm_content {adgroupname}
Match Type utm_matchtype {matchtype}
Campaign campaign_id {adgroupid}
Ad Group ID ad_group_id {adgroupid}
Ad ID ad_id {creative}

Voor meer informatie, bekijk Hoe je Google Ads rapportage instelt (link onderaan).

Betaalde social media (Facebook & Instagram Ads)

Verkeer onder Betaalde social media komt van betaalde social media campagnes. Dit helpt bij het analyseren van je Facebook advertentierapportage.

De UTM-parameters moeten exact overeenkomen (hoofdlettergevoelig)

{JouwLandingspaginaUrl.nl}?utm_source=fb_ad&utm_medium={{adset.name}}&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{ad.name}}&campaign_id={{campaign.id}}

Facebook en Instagram Ads UTM-parameters:

Naam Sleutel Waarde
UTM Source utm_source fb_ad
UTM Medium utm_medium {{adset.name}}
Campaign utm_campaign {{campaign.name}}
UTM Content utm_content {{ad.name}}
Campaign campaign_id {{campaign.id}}

Voor meer informatie, bekijk Hoe je Facebook advertentierapportage instelt (link onderaan).

Direct verkeer

Verkeer dat onder Direct verkeer valt heeft geen aanwijsbare bron (zie rij 8 hierboven). Dit zijn meestal mensen die de URL rechtstreeks in hun browser hebben getypt of alle queryparameters hebben verwijderd voordat ze de site bezoeken.

Om de bronURL's van deze bezoekers te bekijken, klik je op de bron Direct verkeer.

https://s3.amazonaws.com/cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/48247964541/original/eIy9MeT34UCvxRzk02GYCS7qwWMvBizWbQ.gif?1661800923

Organisch zoeken

Verkeer dat onder Organisch zoeken valt komt van onbetaalde zoekresultaten in bekende zoekmachines, zoals Google, Bing, Yahoo en Duckduckgo.

Als je wilt zien welke zoekwoorden zijn gebruikt in de zoekmachine, klik je op de bron Organisch zoeken in de Bronnen tabel.

Als er Onbekende zoekwoorden (SSL) zijn, komt dit meestal doordat de zoekmachine gebruikersgegevens versleutelt. Google versleutelt bijvoorbeeld alle zoektermen die hun gebruikers invoeren.

Social Media

Verkeer dat onder Organische social media valt komt van sociale media websites of apps. Een voorbeeld is wanneer iemand je content of website deelt op hun social media account en hun volgers je content bezoeken of de links in je berichten op social media aanklikken.

Verwijzingen

Verkeer dat onder Verwijzingen valt komt van externe websites die naar jouw website linken. Dit mag geen zoekmachine of social media site zijn. Een verwijzend domein kan meerdere pagina's hebben die naar je site linken.

Overig

Als een lead wordt gegenereerd via verschillende kanalen zoals inkomende telefoongesprekken, SMS, e-mails, WhatsApp-berichten of Facebook-berichten, is het belangrijk om alle informatie op één plek te tonen. Dit helpt bij het bijhouden van alle leads en zorgt ervoor dat er geen leads tussen wal en schip vallen. Door een centraal systeem te hebben om alle leads te beheren, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze geen potentiële klanten mislopen.

CRM UI

Als een lead handmatig wordt aangemaakt via de Voluit Suite CRM, wordt dit als bron vastgelegd. Deze categorisering helpt bij het identificeren van leads die alleen handmatig zijn aangemaakt binnen de Voluit Suite CRM.

Integraties

Als een lead wordt aangemaakt door een integratie zoals Zapier, wordt dit als bron vastgelegd. Deze categorisering helpt bij het identificeren van leads die via integraties binnenkomen.

Welke gebeurtenissen registreren attributie?

Tijdens dezelfde sessie moet een contact één of meer van de volgende acties uitvoeren:

  1. Formulier/enquête invullen
  2. Afspraak inplannen
  3. Chat Widget (na het invullen van contactgegevens)
  4. Bestelformulier invullen (één of twee stappen)

Dit moet een Voluit Suite formulier, enquête, agenda, chat widget of bestelformulier zijn om alle attributiegegevens vast te leggen. Niet-Voluit Suite gebeurtenissen leggen geen attributiegegevens vast - dit geldt ook voor UTM-parameters.

Hoe wordt de attributiebron bepaald?

Om te begrijpen waarom Voluit Suite een bepaalde attributiebron aan een contact heeft toegekend, moet je weten waar we naar kijken bij het bepalen van attributiegegevens.

Alle attributiegebeurtenissen volgen een set regels om verkeer in een specifieke bron te categoriseren. We controleren de volledige pagina-URL en het verwijzende domein (indien beschikbaar) aan de hand van deze regels.

Ze worden in deze volgorde toegepast:

Volgorde Regel Bron
1 De "utm_source" parameter bevat het woord "adwords" voor Google Ads. | Betaald zoeken Betaald zoeken
2 De "gclid", "wbraid" of "gbraid" parameter is aanwezig als Google klik-ID's. De "msclkid" parameter is aanwezig als Microsoft klik-ID voor Bing/Yahoo Betaald zoeken
3 De "utm_source", "utm_medium", of "utm_campaign" parameter is aanwezig en het verwijzende domein is google.com. Betaald zoeken
4 De "utm_source" parameter bevat het woord "fb_ad" voor Facebook Ads. We gebruiken niet meer utm_source=facebook, gebruik "fb_ad". De "utm_source" parameter bevat het woord "linkedin_ad" voor LinkedIn Ads, "twitter_ad" voor Twitter Ads en "reddit_ad" voor Reddit Betaalde social
5 Het verwijzende domein is een social media site. Social Media
6 Verwijzend domein is een zoekmachine. (Google, Yahoo, Bing, Duckduckgo) Organisch zoeken
7 Verwijzend domein is geen social media site of zoekmachine. Verwijzing
8 Geen verwijzend domein of tracking URL. Direct verkeer
9 Dit verschijnt als de lead afkomstig is van een inkomende oproep/SMS/e-mail/WhatsApp/Facebook-bericht of een andere bron die hierboven niet genoemd is. Overig
10 Lead is handmatig aangemaakt in het CRM-systeem. CRM
11 Lead is gegenereerd via een integratie zoals Zapier. Integraties

Nu we kunnen zien hoe Voluit Suite een specifieke attributiebron toekent, bekijken we elke attributiebron in detail.

Advertentierapportage instellen

Voor het instellen van je betaalde advertentie-attributie, zie de volgende documentatie voor Facebook, Instagram en Google Ads.

Facebook en Instagram advertentierapportage instellen

Voor het instellen van Facebook en Instagram advertentie-attributie, bezoek Facebook advertentierapportage instellen (link onderaan).

Extra Facebook Ads bronnen (links onderaan):

Hoe stel je een Funnel Event Pixel in voor Facebook Conversion API

Hoe stel je een Meta Pixel in

Facebook Conversion Leads handleiding

Facebook Conversions API Trigger in Workflows

Google Ads rapportage instellen

Voor het instellen van Google Ads attributie, bezoek Google Ads rapportage instellen (link onderaan).

Extra Google Ads bronnen (links onderaan):

Google Analytics 4 Tracking

Google Ads rapportage terminologie begrijpen

Probleemoplossing voor Google Ads rapportage

Voor extra ondersteuning kun je contact met ons opnemen.

Let op: voor geavanceerde rapportage en attributie-instellingen voor externe systemen heb je mogelijk een advertentiespecialist nodig.

Problemen met advertentierapportage oplossen

Als je attributiegegevens niet worden vastgelegd in Voluit Suite na het instellen van je Facebook of Instagram advertentierapportage of je Google Ads rapportage, kun je deze stappen volgen om het probleem op te lossen:

  1. Controleer op spaties of spelfouten in de definitieve URL

    Let bij het maken van UTM-parameters op spelfouten, extra spaties door kopiëren, en hoofdlettergevoeligheid. Gebruik de gegeven voorbeelden, bij voorkeur door ze te kopiëren en plakken. Neem de tijd om te controleren of alles correct is ingevoerd. De voorbeelden zijn hoofdlettergevoelig - een hoofdletter of kleine letter op de verkeerde plek veroorzaakt fouten in de attributie.Definitieve URL = De URL waarop een contact klikt vanuit hun advertentie, die hen brengt naar waar ze de volgende actie uitvoeren op je site of formulier.

  2. Bevestig dat inzendingen gebeuren op de definitieve URL

    Voor het vastleggen van UTM-parameters moet een gebruiker op dezelfde pagina blijven na het landen vanaf een advertentie. Als iemand bijvoorbeeld op een pagina landt en vervolgens naar een andere pagina gaat om een formulier in te vullen, kunnen geen attributiegegevens van UTM's worden toegevoegd. Daarom moeten we ze op deze pagina houden bij het invullen van het formulier. Een oplossing is het toevoegen van een pop-up of een sectie met het inzendformulier om de gegevens vast te leggen.

  3. Voeg GEEN aangepaste UTM-parameters toe aan Facebook, Instagram of Google Ads. Gebruik de Voluit Suite UTM-sjablonen zoals aangegeven in de installatiehandleiding.

    Voeg geen aangepaste UTM-parameters toe aan de sjabloonvoorbeelden uit de installatiehandleidingen. Dit kan problemen veroorzaken en leiden tot ontbrekende gegevens of het niet vastleggen van gegevens.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor de feedback! Er was een probleem bij het versturen van je feedback. Probeer later nog eens.