Probleemoplossing Google Ads rapportage
Google AdWords is een van de meest gebruikte advertentieplatforms ter wereld. Het is een effectieve manier om je bedrijf te promoten en meer verkeer te genereren, maar het kan lastig zijn om je resultaten goed bij te houden.
Om inzicht te krijgen in je advertenties heb je Google AdWords rapportage nodig. In deze handleiding laten we je zien welke stappen je kunt nemen om te controleren of je Google Ads correct is ingesteld.
Hoe los je problemen op met Google Ads rapportage
1. Controleer of je Google Ads account is gekoppeld aan de CRM.
Als de integratie is verbonden, controleer dan of het Gmail-adres in de integratie hetzelfde is als het adres dat gekoppeld is aan je Google Ads account.
Zorg ervoor dat het e-mailadres van de gekoppelde gebruiker de hoogste rechten heeft (admin) in je Google Ads account.
Let op:
Het Gmail-account dat je hebt gekoppeld in de integratie moet een gebruikersrol hebben (User of admin) in het Google Ads account. Een manager-rol werkt niet.
2. De UTM tracking template kan maar op één plek worden toegevoegd: in de Account instellingen, Campaign of Ad instellingen;
Als de tracking template op meerdere plekken is toegevoegd, werkt deze volgens de hiërarchie Account > Campaign > Ad.
Let op:
UTM tracking is hoofdlettergevoelig, dus de template moet EXACT worden gevolgd met absoluut GEEN hoofdletters.
3. Google Ads, Ad-set en Campaign namen moeten uniek zijn. Als namen niet uniek zijn, verschijnen er duplicaten in verschillende Ad-sets/Ads. Bijvoorbeeld:
Onjuiste instelling (Wat niet te doen)
Campaign Naam | Winter Schoenen | |
Campaign id | 12345 | |
Ad Group | Sport Schoenen 1 | |
Ad | Nike Sport Schoenen 1 | |
Sport Schoenen 2 | ||
Ad | Nike Sport Schoenen 1 |
Nike Sport Schoenen 1 staat twee keer op exact dezelfde manier gespeld. Deze namen moeten uniek zijn.
Stel dat Klant A binnenkomt via Paid Search. Klant A verschijnt dan in de Leads kolom van Google Ads rapportage als Nike Sport Schoenen 1 in twee verschillende Ad-sets. Dit komt omdat Nike Sport Schoenen 1 in twee verschillende Ads in de bovenstaande tabel staat.
https//example.com?utm_source=adwords&utm_medium={NikeSportSchoenen1}&utm_campaign={Winterschoenen}&utm_content={sportschoenen1}&utm_keyword={sports}&utm_matchtype={e}&campaign_id={12345}&ad_group_id={123456789}&ad_id={sportschoenen}
Juiste instelling (Wat wel te doen)
Campaign Naam | Winter Schoenen | |
Campaign id | 12345 | |
Ad Group | Sport Schoenen 1 York | |
Ad | Nike Sport Schoenen 1.1 York logo | |
Sport Schoenen 2 John | ||
Ad | Nike Sport Schoenen 1.2 John logo |
Let op:
Als je de naam van je Google Ads Campagne, Ad-set of Ad wijzigt, zal dit de bestaande UTM parameters niet aanpassen. De data blijft gekoppeld aan de oude parameters.
We raden aan om een nieuwe Campagne, Ad-set en Ad aan te maken. In het lijstoverzicht van Google Ads Rapportage > Voluit Suite wordt de naam wel bijgewerkt, maar de data zal geen verkopen, leads en ROI meer toewijzen omdat deze gekoppeld blijven aan de oude UTM parameters.