Optimaal gebruik maken van Voluit Suite + problemen oplossen
💡 Voluit Suite is een webbased app. Om daar heerlijk in te werken wil je rekening houden met onderstaande punten.
En als je problemen tegenkomt kun je deze punten een voor een af.
Problemen oplossen in het algemeen
Internet verbinding: Webbased apps zijn 100% afhankelijk van jouw goede internet verbinding.
Het kan ook zijn dat je je wifi deelt met een aantal mensen die ook net complexe dingen via webbased apps aan het doen zijn. Daar kan de internet verbinding last van hebben.
- Dus check voor de zekerheid even hoe je internet verbinding ervoor staat. Zijn er hickups? Is je snelheid okay? Met wie deel je je wifi? Hier kun je de snelheid van je verbinding testen: https://www.speedtest.net/
Cookies en cache: Als je bij welke webbased app dan ook problemen ervaart zegt de helpdesk bijna altijd: delete eerst je cookies en cache. Waarom is dit nodig? Cookies en cache slaan informatie op in je webbrowser (webbrowsers zijn Chrome, Safari, Brave, Firefox, Duckduckgo, etc) en die kunnen oude informatie bevatten die jouw nieuwe updates tegenwerkt.
- Verwijder de browsergeschiedenis en cookies voor "**Alle tijd**" (hier vind je een handleiding van Google over het wissen van je browsergeschiedenis en cookies in Chrome).
Browser keuze: Chrome is de grootste browser momenteel en veel webapps zijn het best geoptimaliseerd voor de grootste browsers, zo ook Voluit Suite. Dus werk je vooral op een browser met een kleiner marktaandeel, probeer dan eens te werken op Chrome browser.
Browser versie: Zorg dat je browser (bij voorkeur dus Chrome) de laatste versie heeft.
Aantal tabs open: Hoe meer tabs je open hebt in je browser, hoe meer er informatie heen en weer gestuurd wordt door de websites die je op die tabs open hebt staan. Een goed gebruik is om (als je echt aan een project aan het werken bent in je webbased app) alleen die tab open te houden en de rest te sluiten.
Voluit Suite in meerdere tabs open: Probeer je Voluit Suite maar in 1 tab te openen.
Stel je bent een funnel aan het wijzigen en je hebt diezelfde funnel nog in een andere tab open. Voluit Suite slaat alle wijzigingen op in de laatste tab die je open hebt. Stel dat je vergat dat je nog een tab open hebt en daar heb je niets in gewijzigd, maar voor de zekerheid sla je die wel op. Dan ben je al je wijzigingen kwijt die je in die andere tab gedaan had. Dus voorkom dat soort fouten en hou Voluit Suite open in één tab.
Conflicterende extensies: In Chrome en andere browsers kun je ook extensies installeren. Soms zijn die niet goed gebouwd waardoor ze kunnen conflicteren met andere webapps. Om te achterhalen of het aan je extensies ligt kun je werken vanuit een incognito window want daarin worden geen cookies, cache of extensies geladen. Zie ook Incognito Modus. [LINK]
VPN: Controleer of je een VPN gebruikt, soms kan dit problemen veroorzaken met het systeem.
- Als je NordVPN gebruikt, zorg dan dat je "web protection settings" zijn uitgeschakeld (in ieder geval voor voluitsuite.nl).
Beveiligingssoftware: Controleer of je beveiligingssoftware gebruikt (zoals F-Secure, Avast, Norton, McAfee, etc.) die de website mogelijk blokkeert.
Andere apparaten: Controleer of dit probleem zich ook voordoet op andere apparaten (bijvoorbeeld een andere laptop, mobiele telefoon of desktop computer).
Problemen met Safari browser
We raden aan om een Chrome of Firefox browser te gebruiken, omdat Voluit Suite geoptimaliseerd is voor deze twee browsers. We kunnen niet garanderen dat het interne deel van het platform goed werkt in een Safari browser, maar hier zijn enkele stappen (naast bovengenoemde stappen) die kunnen helpen met Safari:
Update MacOS en Safari
- Installeer de nieuwste software updates en herstart je Mac na het updaten.
Schakel Inhoudsbeperkingen uit
- Controleer Instellingen → Schermtijd → Beperkingen voor inhoud en privacy
Reset Safari
- Gebruik een tool zoals CleanMyMac (of vergelijkbaar) om Safari terug te zetten naar de standaardinstellingen
Als bovenstaande stappen het probleem niet oplossen, raden we aan om een Chrome of Firefox browser te gebruiken.
Problemen met Brave browser
We raden aan om een Chrome of Firefox browser te gebruiken, omdat Voluit Suite geoptimaliseerd is voor deze twee browsers.
Brave browser is beroemd om zijn privacy voordelen. Ik (Esther) heb hem zelf ook. Maar heeeeeeel veel webapps werken niet met de Brave Browser omdat hij aan de ‘achterkant’ allerlei belangrijke processen blokkeert vanwege privacy. Op een gegeven moment heb ik alle blokkades uitgezet omdat ik er te vaak tijd mee verloor door te wachten op een niet werkende pagina want dan was ik weer eens vergeten dat ik met Brave aan het werk was en dat ik dus die extra beveiliging even uit moest zetten.
Om de Brave beveiliging uit te zetten klik je op het leeuwtje icoon naast de url balk. Daarna zet je de knop om voor ‘Shields are down’.