Testen in Voluit Suite
đ In deze pagina alles waar je rekening mee moet houden tijdens het testen van je automatisering, checkout of wat dan ook in Voluit Suite.
Gouden test regels
- Gebruik een âschoonâ contact voor je test (dus email adres en mobiel nummer is nog niet bekend in jouw contacten database.
- Bij twijfel test in een Incognito Modus scherm van je browser (zie verderop).
- Niet testen in een preview van een scherm (funnel, website, cursus, checkout) of wanneer je zelf als admin bent ingelogd in Voluit Suite in dezelfde browser.
Handige test email adressen:
Voor testen is een Gmail adres heeeeeel handig.
Wanneer je een + met een random nummer erachter in het email adres zet dan ziet Voluit Suite het als een nieuw contact (tenzij het mobiele telefoon nummer hetzelfde is, dan niet). De mail naar deze email adressen komt wel gewoon in je Gmail inbox terecht.
Dus als voorbeeld: jouwnaam+99@gmail.com en jouwnaam+88@gmail.com, etc.
Je wil wel echte email adressen gebruiken want anders bounced elke mail die je ernaartoe stuurt en stopt Voluit Suite met elke automatisering. Dus dan mislukt je test.
Handige telefoonnummers om mee te testen:
Gebruik telefoon nummers die zeker weten niet gebruikt zijn door je klanten. Dat weet je natuurlijk nooit zeker, maar kun je wel checken in je contacten door er op te zoeken.
Dus als voorbeeld: 06-33334444 of 06-55556666
Doâs en donâts bij testen van een checkout
Do:
- Gebruik de test betaal modus van je checkout.
- Gebruik een âschoonâ email adres met âschoonâ telefoon nummer anders wordt een bestaand contact record overschreven met je test informatie.
- Als je een bestaand contact record wil gebruiken, zorg dan dat tags en toegang tot cursussen etc eerst worden verwijderd, anders zie je niet of het automatisch toevoegen heeft gewerkt.
- Kijk waar het mis gaat. Komt de contact wel in de automatisering? Gaat het in de automatisering fout en zo ja, bij welke stap? Wat zie je in het contact record? Zijn de juiste tags gezet? Zijn er mails gestuurd?
Donâts:
- Met je eigen admin gegevens testen die allang toegang hebben tot het product wat je wil testen.
Doâs en donâts bij testen van toegang tot een cursus of community
Do:
- Als je een bestaand contact record wil gebruiken, zorg dan dat tags en toegang tot cursussen etc eerst worden verwijderd, anders zie je niet of het automatisch toevoegen heeft gewerkt.
- Log in met het juiste contact in een Incognito Modus (zie verderop) op je eigen klantportaal en check of je de cursus/community ziet waar de contact toegang toe zou moeten hebben.
Donâts:
- In je admin preview van de cursus kijken of je je nieuwe cursus ziet.
Troubleshooting "Mijn eigen gegevens in mijn CRM zijn ineens overschreven na een test"
Dit heeft te maken met verschillende dingen:
- hoe Voluit Suite een unieke klant ziet. Dat matcht Voluit Suite aan het telefoon nummer en email adres. Dus als je aan het testen bent met fake namen en je eigen email adres kan dit overschreven worden.
- wanneer je aan het testen bent in de preview van een formulier in plaats van de live link van het formulier â je bent dan continue aan het testen als admin van je Voluit Suite account. Dus die gegevens worden ook overschreven uit het cookie.
- je hebt sticky contacts aanstaan in je formulier. Dan worden gegevens uit je cookie gehaald en kan er dus ook iets overschreven worden. Zie ook Hoe werkt de Sticky contact instelling in formulieren?
Belangrijk dus bij het testen:
- Gebruik de live link van een formulier, geen preview link
- Test eventueel zonder sticky contact setting aan of
- Test vanuit een Incognito Modus.
- Gebruik een âschoonâ contact
Hoe werkt de Sticky contact instelling in formulieren?
Wat is sticky contact?
Sticky Contact stelt je in staat om cookie(s) van een contactpersoon op te slaan en alle informatie te synchroniseren over meerdere formulieren/enquĂȘtes die ze eerder hebben ingevuld.
Dit kan handig zijn als je een eerste opt-in hebt die leidt naar een agenda of afspraakpagina of een formulier met twee stappen voor bestellingen. De contactpersoon hoeft dan maar 1 x zijn gegevens in te vullen.
Hoe zet je Sticky contact aan en uit?
Ga naar Websites â Formulieren â Bouwer
- Open een bestaand formulier/enquĂȘte of maak een nieuwe aan.
- Ga naar Opties, scroll naar beneden en zet Sticky Contact aan of uit.
Let op bij testen of wanneer je zelf een formulier invult voor een klant/ lead
â ïž LET OP: Als je een formulier invult voor een lead of klant (bijvoorbeeld als je met ze aan het sms'en of bellen bent) waarbij Sticky Contact is ingeschakeld gebruik dan de Incognito Modus van je browser. Als je dit niet doet, zal elke keer dat je dat formulier/enquĂȘte opent (totdat je je cache leegt), de informatie van de vorige lead verschijnen en zal voluit suite denken dat die contactpersoon opnieuw probeert in te vullen.
Incognito modus van je browser gebruiken
Elke browser slaat cookies op. Daarin staan bijvoorbeeld jouw login gegevens zodat je niet op elke site iedere keer opnieuw hoeft in te loggen. Ook gebruikt een browser een werkgeheugen, dat heet cache. Dit zorgt er o.a. voor dat paginaâs sneller laden. Dit kan soms onhandig zijn als je iets probeert te testen en de oude variant blijft nog in de cache van je browser hangen of er staan nog oude gegevens in je browser cookies. Met het openen van een incognito window in je browser los je al die problemen op. Je opent een fris nieuw scherm zonder cookies en cache.
Incognito scherm openen in Google Chrome
Klik op de 3 puntjes in de rechter boven hoek onder de tabs.
- Klik op Nieuw incognitovenster.
- Vul in het scherm dat dan opent de URL die je wilt testen in.
Incognito scherm openen in Brave browser
- Klik op de 3 streepjes in de rechterbovenhoek onder de tabs.
Klik op âNieuw privĂ©schermâ.
- Vul in het scherm dat dan opent de URL die je wilt testen in.
Overige browsers
Waarschijnlijk werkt het op een soortgelijke manier als de browsers hierboven laten zien. En Google anders op [incognito scherm openen met âŠ. ].
Video: testen van automatiseringen
De video laat zien hoe je je funnels of workflows of automatiseringen kunt testen.
đ Let op! Ik zeg in de video dat je niet moet testen met je email adres naam@jouwdomein.nl waarmee je ook emailt vanuit de Voluit Suite en doe het in dat voorbeeld zelf wel ;-). De reden daarvoor is dat de emails dan soms niet goed geregistreerd worden als verzonden of ontvangen waardoor je niet goed kunt testen. Test dus het liefst met een ander email adres, bijvoorbeeld een hotmail of gmail adres.
Verder laat ik in deze video zien welke instellingen er zijn voor je automatiseringen / workflows / werkstromen.
đ Sinds het opnemen van deze video zijn in dit instellingen scherm dingen veranderd dus het kan in jouw account er nu iets anders uit zien.