Trigger: Facebook/Instagram - Reactie(s) op een Post
Overzicht
Met de Facebook/Instagram - Reactie(s) op een Post trigger kunnen bedrijven automatisch reageren op comments die op hun Facebook posts worden geplaatst. Deze functie verbetert de betrokkenheid door directe interactie met gebruikers die reageren, wat leidt tot betere klantrelaties en mogelijk meer conversies.
Trigger Naam
- Facebook - Reactie(s) op een Post
- Instagram - Reactie(s) op een Post
Trigger Beschrijving
De trigger wordt geactiveerd wanneer een gebruiker reageert op een specifieke post op een Facebook pagina. Deze trigger kan worden ingesteld om te reageren op comments die specifieke zinnen of keywords bevatten, waardoor je gerichte reacties kunt geven op basis van gebruikersinteracties.
Hoe te Configureren
Stap-voor-Stap Handleiding
Hoe koppel je je Facebook en Instagram account?
Volg deze stappen om je account in Voluit Suite te koppelen:
- Ga naar instellingen
- Ga naar integraties
- Ga naar het Facebook en Instagram gedeelte
- Koppel je account
Wat zijn de Triggers?
Bij het maken van een workflow klik je op "Trigger toevoegen". De triggers voor comment automatisering staan in de categorie "Facebook/Instagram events". Je kunt direct zoeken naar de trigger of naar beneden scrollen naar de categorie.
- Facebook - Gebruiker reageert op een post
- Instagram - Gebruiker reageert op een post
- Ga naar triggers en kies uit de beschikbare triggers op basis van je gebruik.
- Na het klikken op de trigger opent de zijbalk. Hier zijn meerdere filters aanwezig. De eerste stap is het selecteren van de Pagina.
- Na het selecteren van de Pagina kies je het Post Type. Post type kan "Gepubliceerd" of "Aangepast" zijn
a. Gepubliceerde Post - Het tabblad 'Gepubliceerde Posts' bevat alle posts op je bedrijfspagina - dit kunnen tekst-, foto-, video- of live video-posts zijn. Je kunt ook de "Bekijk op Facebook" link gebruiken om naar de post te gaan.
b. Aangepaste Post - Via het tabblad 'Aangepast' kun je de post vinden en verbinden door de Facebook post URL of ID in te voeren. Selecteer Aangepast bij Post type, voeg het "Post is" filter toe en plak de URL van de post in het veld bij Post is.
- Na het selecteren van de post geef je aan waar je naar zoekt in de comment. Je kunt kiezen uit 2 opties "Bevat Zin" en "Exacte Match". Hieronder staan voorbeelden om deze 2 opties beter te begrijpen.
Bij Exacte Match stuurt Voluit Suite alleen het bericht als de reactie exact overeen komt. Je kunt nog NIET meerdere variaties van het woord in de filter opgeven. Dus als je meerdere variaties wilt afvangen maak je eerst je workflow en als je die naar tevredenheid hebt getest kopieer je hem voor andere variaties van je woord.
Bij de reacties op een story maken we gebruik van de trigger 'Replied to'. De reactie moet dus in de DM komen. Je kunt op Insta en Facebook hiervoor geen gebruik maken van de Sticker of Vraag functionaliteit want dan komen de reacties niet binnen in de DM.
Exacte Match - Prijs
Inkomend bericht - Prijs
Resultaat - Geslaagd
Exacte Match - Deel de Prijs
Inkomend bericht - Deel de Prijs
Resultaat - Geslaagd
Exacte Match - Deel de Prijs
Inkomend bericht - Kun je de Prijs delen
Resultaat - Mislukt
Bevat Exacte Zin - Ik heb bij jullie gekocht
Inkomend bericht - Ik heb bij jullie gekocht
Resultaat - Geslaagd
Bevat Exacte Zin - Ik heb bij jullie gekocht
Inkomend bericht - Ik heb bij jullie gekocht gisteren
Resultaat - Geslaagd
Bevat Exacte Zin - Ik heb bij jullie gekocht
Inkomend bericht - Ik heb één bij jullie gekocht
Resultaat - Mislukt
- Je kunt ook de toggle gebruiken om alleen eerste niveau comments te volgen. Als dit is ingeschakeld, zal alleen het eerste niveau comments de workflow activeren.
Belangrijke Punten
- Wanneer een contact via de trigger binnenkomt, wordt deze opgeslagen als contact en worden Voornaam en Achternaam van het contact opgeslagen.
- Bij triggers is "Pagina is" het eerste veld dat moet worden geselecteerd. Alle andere velden zijn hiervan afhankelijk en als het "Pagina is" filter wordt verwijderd, worden alle andere filters ook verwijderd.
- Er kunnen maximaal 3 knoppen worden toegevoegd in de Interactieve Messenger actie.
- Na de belknop kunnen geen verdere acties worden toegevoegd.
- Na de belknop gaat het contact direct naar de Standaard Branch.
- Standaard wordt een wachttijd van 1 minuut toegevoegd die aanpasbaar is.
- Als er geen knop is geselecteerd, gaat het contact naar de "Standaard Timeout" branch.
- Bij Antwoord op DM controleert het systeem of er binnen de laatste 24 uur een gesprek heeft plaatsgevonden en zo ja, dan wordt er een bericht verstuurd, anders mislukt het versturen.
- Antwoord op DM wordt gebruikt in 2 scenario's. Ten eerste wanneer je een gesprek wilt starten met de gebruiker die je een DM heeft gestuurd en ten tweede wanneer je het gesprek wilt voortzetten met de gebruiker na het Antwoord op comment via DM. Bijvoorbeeld wanneer in de eerste actie Antwoord op comment via DM is geselecteerd als Antwoordtype, hebben volgende acties Antwoord op DM als antwoordtype.
- Bij gebruik van Antwoord op comment via DM, als het contact niet heeft gereageerd op de Eerste Interactieve Messenger actie, werkt de Interactieve Messenger Actie niet in de Standaard Timeout Branch.
- Voor Antwoord op comment via DM geldt een periode van 7 dagen. Je moet binnen 7 dagen een antwoord sturen op de comment via DM anders mislukt de bezorging.
Voorbeeld
Scenario: Een Fitness Studio Promotie
Doel: Een fitness studio wil een nieuwe les promoten en interactie hebben met potentiële klanten die reageren op hun promotionele post.
Trigger:
- Facebook - Reactie(s) op een Post Trigger: De trigger wordt geactiveerd wanneer een gebruiker reageert op de promotionele post van de studio over een nieuwe yoga les.
Acties
- Reageer in Comment Actie: Met deze actie kan de Studio de comment van de klant liken en zelfs reageren in de comment.
- Facebook Interactieve Messenger: Met deze actie kan de Studio via DM met de klant communiceren en het gesprek voortzetten.
Resultaat:
- De studio ziet meer betrokkenheid op hun post, waarbij gebruikers direct antwoord krijgen op hun vragen.
- Deze automatisering helpt niet alleen bij het genereren van leads maar verbetert ook de klanttevredenheid door tijdige informatie te verstrekken, wat uiteindelijk leidt tot meer aanmeldingen voor de nieuwe les.