DM automatisering in Voluit Suite
Overzicht
Door middel van het opzetten van een automatisering met social media triggers en acties kunnen jouw social media volgers door het reageren of DM'en met een specifiek woord een workflow triggeren.
Instagram en Facebook DM automatisering werken alleen als je berichten via Instagram en Facebook ook ontvangt in Voluit Suite. Anders weet Voluit Suite niet dat er een bericht is gestuurd. Zie link onderaan voor meer info over deze integratie.
De DM strategie werkt NIET voor hele nieuwe contacten die jou niet volgen en nog nooit een bericht naar je hebben gestuurd. Instagram wil dan namelijk eerst weten of dit een spammer is of niet dus vraagt jou of je die berichten in de primary box wil hebben of niet. En dan stopt de workflow in Voluit Suite. Voor die cases moet je dan even handmatig opvolgen.
Triggers en acties
We gebruiken hiervoor de volgende Triggers en acties:
Trigger: Facebook/Instagram - Comment(s) on a Post
Trigger: Customer replied
Actie: Facebook/Instagram Interactive Messenger
Kijk voor uitleg per trigger in de links onderaan dit artikel.
Video uitleg
Workflow uit de video - Stuur links en geef quick reply opties op Instagram
Trigger: Customer replied
Trigger: Instagram - Comment on a Post
Actie: Respond on Comment/ Reageer in de reacties
Actie: Instagram interactieve messenger met quick replies
Wil je ook in Facebook een woord opvangen dan kopieer je bovenstaande workflow en vervang je de acties en triggers door Facebook acties en triggers. In de Trigger 'klant reageert' kun je dan nog de filter van antwoord kanaal specificeren.
Bij de Quick reply kun je ook een wachttijd definieren. Die kun je heel lang zetten als dit de laatste stap in je workflow is. Standaard staat die op 1 minuut. De quick reply opties verdwijnen sowieso als er berichten achteraan komen.
Let op: Copy/paste geen tekst uit andere software in je tekst box van de Actie: Instagram interactieve messenger want soms kopieer je dan onzichtbare opmaak codes mee die je niet ziet in de workflow builder maar wel als je je automatisering test op Instagram.
Hoe zien de quick replies eruit in de DM
Workflow 2 uit de video - Geef buttons als opties
Het eerste deel van de workflow is hetzelfde.
Actie: Instagram interactieve messenger met buttons
Bij de buttons kun je ook een wachttijd definiƫren. Die kun je heel lang zetten als dit de laatste stap in je workflow is. Standaard staat die op 1 minuut. De knoppen blijven hoe dan ook zichtbaar en klikbaar in je DM.