Automatisch een factuur of betaalbewijs sturen na een online aankoop
Het verschil tussen facturen en betaalbewijzen in Voluit Suite
Als je betaalbewijzen aan zet wordt na elke betaling automatisch een betaalbewijs gestuurd van de hele aankoop. Ook als er verschillende producten zijn gekocht.
Facturen kun je alleen per product automatiseren. En dus niet gebruiken als iemand verschillende producten heeft gekocht. Bij een beperkt aantal opties kun je nog werken met een workflow die eerst determineert wat er is gekocht en dan aan de hand van de aankoop de factuur sjabloon aanpast. Maar zodra je gaat werken met veel kassakoopjes, upsells of product varianten dan werkt dit niet handig. Dan ben je beter af met betaalbewijzen.
Heb je een webwinkel met heel veel producten dan gebruik je niet de facturen in Voluit Suite maar de betaalbewijzen. De klant heeft dan netjes een pdf van zijn aankoop (je kunt in je betaalbewijs ook je kvk en btw nummer kwijt) en jij kunt dmv een export van al je transacties (rechtstreeks vanuit Stripe) je omzet boeken in je boekhoudprogramma.
Video uitleg over het verschil tussen facturen en betaalbewijzen
Deze video legt uit hoe je facturen en betalingsbewijzen beheert in Voluit Suite.
Betalingsbewijzen kunnen automatisch per e-mail worden verstuurd na betalingen via verschillende kanalen, zoals online shops of betaallinks. Ze kunnen dienen als factuur met BTW en bedragen.
Voor officiële facturen en offertes biedt Voluit Suite een module waarin je handmatig facturen kunt maken, betalingsschema's kunt toevoegen, algemene voorwaarden kunt instellen en kortingen kunt geven.
Daarnaast kun je sjablonen maken voor terugkerende facturen of eenmalige producten, waarmee het facturatieproces geautomatiseerd kan worden.
Verder leg ik uit hoe je transacties in je boekhoudprogramma, zoals Jortt, kunt verwerken met behulp van Stripe-integraties.
Inhoud video:
00:00 Introductie in Facturen en Betaalbewijzen
00:05 Betaalbewijzen begrijpen
01:06 Betaalbewijzen gebruiken als facturen
01:50 Stripe transacties managen
03:18 Facturen maken en versturen
04:46 Factuur templates aanpassen
06:10 Terugkerende facturen en sjablonen
Facturen automatiseren
Stap 1: Maak eerst een factuur sjabloon aan voor elk individueel product dat je verkoopt
Ga naar Betaalwijzen → Facturen → Sjablonen.
Maak een nieuw sjabloon aan.
Maak een factuur aan met hierin één specifiek product.
Sla de factuur sjabloon op met een duidelijke naam zodat je weet dat dit factuursjabloon bij dat product hoort.
Stap 2: Maak een automatisering aan om na elke betaling een factuur te sturen
Ga naar Automatiseringen → Maak een nieuwe automatisering aan met de knop. Begin vanaf nul.
Kies als trigger → Payment received/ Betaling ontvangen
Selecteer als filter het juiste product en betaalstatus succesvol.
Klik op ‘Opslaan trigger’.
Maak de volgende actie in de workflow ‘stuur factuur’.
Selecteer de factuur sjabloon die je hebt aangemaakt in de vorige stap.
Klik op ‘Opslaan actie’.
Save je workflow en publiceer je workflow.
Nu ontvangt iedereen die dit product koopt automatisch een btw factuur via email.
Makkelijk alternatief voor automatische facturen: automatische betaalbewijzen
Je kunt er ook voor kiezen om na elke betaling een betaalbewijs te laten sturen door Voluit Suite. Deze krijgen ook allemaal een uniek nummer en in de footer kun je overige gegevens opnemen zoals je btw nummer en kvk nummer. Het betaalbewijs voldoet daarmee aan de eisen van de belastingdienst voor facturen. Je kunt ze zelfs hernoemen naar Facturen.
👉 Betaalbewijzen kun je (nog) niet in batch downloaden voor je eigen administratie. Dit is dus vooral een goede optie als je zelf in je administratie werkt met de export van transacties uit Stripe.
Automatische betaalbewijzen instellen voor alle betalingen
Betaalbewijzen instellen
Met Automatische Betaalbewijzen kunnen bedrijven eenvoudig betaalbewijzen versturen voor aankopen via orderformulieren. Deze functie werkt voor primaire aankopen, bump offers en upsells op 1-staps en 2-staps orderformulieren, abonnementen, agenda-afspraken met betalingen en factuurbetalingen. Door het automatiseren van betaalbewijzen maken we je werkproces efficiënter en verbeteren we de klantervaring.
Ga naar Betalingen → Instellingen en vink de switch voor betaalbewijzen aan.
Betaalbewijzen aanpassen
Voluit Suite geeft je volledige controle over je betaalbewijzen met verschillende aanpassingsmogelijkheden:
- Aangepaste titel: Pas de titel van je betaalbewijs aan zodat deze past bij je merk.
- Betaalbewijsnummers: Je kunt een voorvoegsel en startnummer toewijzen aan je betaalbewijzen voor een overzichtelijke administratie.
- E-mailsjabloon: Het aanpassen van e-mailsjablonen voor betaalbewijzen is een effectieve manier om je merkidentiteit te tonen. Je kunt de inhoud van de e-mail naar wens ontwerpen voor een professionele en consistente uitstraling.
Verzending van betaalbewijzen
Automatische Betaalbewijzen zorgen voor een soepel verzendproces. Betaalbewijzen worden als downloadbare PDF-bestanden verstuurd naar het e-mailadres van de klant. Zo kunnen klanten hun betaalbewijzen gemakkelijk openen en bewaren.
Downloaden van betaalbewijzen voor jouw administratie
Helaas kun je betaalbewijzen nog niet in batch downloaden. Je kunt ze wel stuk voor stuk terugvinden in je transacties in het menu betalingen.
Heb je veel transacties, download dan de transacties uit Stripe en verwerk ze samen met je Stripe belastingfactuur in je boekhoudprogramma. De meeste boekhoudprogramma's hebben de individuele facturen niet nodig. Informeer bij je boekhoudprogramma hoe het voor jou werkt.
Klik op de 3 puntjes naast de betaling en kies dan voor 'transactie bekijken'.
Klik vervolgens op de link "Betalingsbewijs bekijken".
Aangepaste sjablonen gebruiken
Je kunt flexibel werken met aangepaste sjablonen voor het versturen van betaalbewijzen. Maak gepersonaliseerde en branded sjablonen met aangepaste waarden in onze e-mailbuilder. Zo maak je betaalbewijzen die passen bij de stijl van je bedrijf.
In je emailsjabloon kun je gebruik maken van de aangepaste waarden van de betaalbewijzen/receipts:
Veelgestelde vragen
V: Kan ik automatische betaalbewijzen versturen voor alleen bepaalde soorten betalingen?
Nee, als je betaalbewijzen inschakelt geldt dit voor alle betalingen via orderformulieren, agenda-afspraken en facturen. Als je selectief betaalbewijzen wilt versturen, moet je de automatische betaalbewijzen uitschakelen en deze handmatig versturen voor specifieke betalingen.
V: Kunnen betaalbewijzen aangepaste velden of persoonlijke berichten bevatten?
Op dit moment ondersteunen betaalbewijzen geen aangepaste velden of persoonlijke berichten naast de standaard transactiegegevens. Je kunt wel het e-mailsjabloon van het betaalbewijs aanpassen met een algemeen bericht of merkuitingen.
V: Worden betaalbewijzen direct na een betaling verstuurd?
Ja, betaalbewijzen worden automatisch naar de klant verstuurd zodra de betaling succesvol is verwerkt. Er kunnen vertragingen optreden door factoren buiten Voluit Suite om, zoals de e-mailserver van de ontvanger.
V: Hoe kan ik controleren of een betaalbewijs succesvol is afgeleverd bij een klant?
Je kunt de afleveringsstatus van betaalbewijs-e-mails bekijken in het onderdeel E-mail Rapportage. Hier zie je of de e-mail is afgeleverd, geopend of gebounced.