Opwarmgids stap 5: Verstuur je emails in batches
Versturen in batches
Naast het starten met een schone lijst (wat betekent dat de email adressen zich hebben aangemeld en je ze sindsdien consequent hebt gemaild), wil je de verzendreputatie van je nieuwe verzenddomein om het verzenden langzaam en stabiel op te bouwen.
De onderstaande tabel geeft een richtlijn voor het maximale aantal e-mails per uur en per dag dat je kunt verzenden tijdens de opwarmfase van jouw specifieke verzenddomein. Dit gaat altijd gepaard met het monitoren van je openrates en clickrates, je Google Postmaster reputatie en spam score.
Doe dit na het opwarmen van je domein via de opwarmgids stap 1 (zie link onderaan)

Let op:
Het dagelijks verdubbelen van het verzendvolume geldt als een agressieve warm-upstrategie en werkt alleen goed als je de engagementstatistieken (zoals open- en klikratio’s) zorgvuldig beheert en alleen doorgaat bij een openrate van ruim boven de 50%.
Verstuur eerst naar mensen die het meest waarschijnlijk positief zullen reageren.
Prioriteitsvolgorde voor ontvangers:
- Huidige betalende klanten
- Voormalige klanten met goede ervaringen
- Potentiële klanten die dicht bij een aankoop of conversie staan
Blijf je betrokkenheids cijfers en Google Postmaster controleren (zie de cijfers die je wilt halen in stap 1). Als je cijfers omlaag duiken of je reputatie in Google Postmaster gaat naar beneden wil je niet je batches versnellen maar eerder een stap terug doen of zorgen voor betere mails.
Tips voor een opwarm email
Je opwarm email is geen verkoop mail.
Dit is een bericht waarin jij contact opneemt met mensen die al voor jouw dienst of product hebben betaald.
Wees voorbereid op hoeveel reacties je gaat krijgen.
Wie gaat die reacties lezen en beantwoorden? Ook deze reacties beantwoorden helpen weer bij je verzendreputatie.
Denk aan:
- Onthoud: zij zien alleen je naam, de eerste paar regels van de e-mail en de onderwerpregel.
- Schrijf ongeveer 3 tot 5 zinnen!
- Verschillende e-mails voor elk segment.
- Maak het zo makkelijk mogelijk om te antwoorden.
- Vraag ook naar iets negatiefs (bijvoorbeeld wat niet goed werkte of waar ze mee worstelen).
- Gebruik een simpele, saaie handtekening – alleen je naam is genoeg.
- Geen links!
- Begin gewoon een gesprek.
- Je wilt dat ze voelen dat je er voor hen bent.
- Je geeft hen toestemming om jou vragen te stellen.
Een opwarm mail kan uiteindelijk nieuwe business opleveren → dat is niet het doel van de “warm-up”-mail, maar het is een mooie bonus en het gebeurt regelmatig.
Format opwarm mail:
Onderwerpregel-opties:
Ik hoop dat je even kunt helpen; even inchecken…
Hi {{contact.first_name}}
Context
(waarom je ze überhaupt een e-mail stuurt)
Specifieke reden voor DIT bericht
CTA = antwoord vragen, dus stel gewoon een simpele, makkelijke vraag om te beantwoorden
- “Eén ding”-vraag
- Wat is het ene ding waarvan je zou willen dat we het in de cursus hadden behandeld, dat je het meest zou helpen?
- Wat is het ene ding aan de cursus waar je het meest mee worstelt?
- “Hoe gaat het sinds…”-vraag
- Hoe gaat het met [x] sinds je de cursus hebt gevolgd?
Hoe heeft de informatie uit de cursus je praktijk veranderd?
Naam
Bedrijf
Ingevuld voorbeeld:
ONDERWERP: Even inchecken…
Hey {{contact.first_name}}!
Ik wilde je gewoon even laten weten hoe fijn ik het vind dat je deelneemt aan het programma!
Thanks dat je vertrouwen hebt in wat we hier samen doen.
Ik weet dat we een team-chatkanaal hebben, maar ik wilde ook persoonlijk even contact opnemen om te horen hoe het met je gaat binnen het programma.
Wat is één ding waar ik je de komende week mee kan helpen dat het grootste verschil voor je zou maken?
Let me know!
Voornaam
Bedrijf