De webchat instellen
De chatwidget is een effectieve manier om bezoekers om te zetten in leads en direct ondersteuning te bieden. Hiermee verbeter je de klantervaring en vergroot je de kans op conversies door directe communicatie op het juiste moment.
🚀 Belangrijkste voordelen
1️⃣ Directe klantenondersteuning
Bezoekers krijgen direct antwoord op hun vragen, waardoor wachttijden afnemen.
Problemen worden meteen opgelost, wat klanttevredenheid en loyaliteit verhoogt.
2️⃣ Meer betrokkenheid en conversies
Chatwidgets bieden hulp op het juiste moment, waardoor het verlaten van winkelwagens afneemt en conversies stijgen.
Proactieve interacties gebaseerd op bezoekersgedrag, zoals lang verblijf op een productpagina.
3️⃣ Efficiëntere ondersteuning & kostenbesparing
Automatische antwoorden op veelgestelde vragen verminderen de werklast van medewerkers.
Door meerdere gesprekken tegelijk te beheren, wordt de efficiëntie van de klantenservice verhoogd.
💬 Beschikbare chatwidget-opties
📩 E-mail en SMS Chat
- Verzamelt contactgegevens van bezoekers, zodat je later via SMS of e-mail kunt reageren.
- Ideaal voor bedrijven met kleine teams die niet 24/7 live support kunnen bieden.
Live Chat - Live chat is een realtime, tweezijdig gesprek binnen de chatwidget. Geschikt voor teams met 24/7 bezetting en/of met Conversation AI geïnstalleerd.
WhatsApp chat Een WhatsApp-geïntegreerd tweezijdig gesprek in de chatwidget. Je hebt hiervoor een goedgekeurd WhatsApp-nummer nodig. Ook geschikt voor kleine teams die niet 24/7 bemand zijn.
Hoe configureer je de Chatwidget?
- Ga naar Sites > Chatwidget
- Klik op de knop Nieuw om de chatwidget te starten
- Kies het type chatwidget dat je wilt toevoegen aan de landingspagina
- Na het selecteren van het type chatwidget zijn er drie instellingen om de chatwidget te implementeren
Widget - Hier kies je de thema's, iconen en welkomstberichten. Je kunt ook het avatar en de plaatsing van de chatwidget selecteren. Je kunt verschillende formaten van de chatwidget instellen.
Chat Venster - In het chatvenster kun je de titel, het introductie bericht en contactformulier aanpassen. Je kunt ook je eigen merk-URL toevoegen aan de chatwidget voor meer zichtbaarheid en voldoen aan eventuele regelgeving met selectievakjes.
Let op - De configuratie-opties worden aangepast op basis van het type chatwidget.
Berichten - Hier stel je de bevestiging van berichten en iconen in. Je kunt ook de taal van de chatwidget configureren. Zodra de chatwidget is geconfigureerd, kun je de code kopiëren voor de landingspagina of Google Tag Manager en deze toevoegen in WordPress. Je kunt naar Funnels, Websites, Blogs gaan om het type chatwidget direct toe te voegen.
Chat widget installeren
- Via de Wordpress Leadconnector plugin - Als je een externe Wordpress site hebt buiten Voluit Suite download je de Wordpress Leadconnector plugin. In die plugin kun je meerdere chat widgets selecteren.
- Via Funnels en websites - Als je een website in Voluit Suite hebt dan zet je de chat widget aan binnen de instellingen van die site.
- Via code - Je kunt de Chat widget op elke website integreren door simpelweg de code te kopieren en in de html body of footer van jouw website pagina te plakken.
Testen van je Chat widget
Wil je direct op de hoogte zijn wanneer een bezoeker via de chatwidget contact opneemt? Volg deze stappen om de juiste meldingen in te stellen en direct te reageren.
Workflow-trigger instellen
Om een melding te ontvangen bij een nieuw gesprek via de chatwidget:
✅ Ga naar Workflows en maak een nieuwe trigger aan.
✅ Kies "Customer Replied" als trigger-event.
✅ Voeg een filter toe: "Reply Channel" = "Chat Widget".
Voluit Suite geeft je in je account al workflows voor alle kanalen (map Autoresponders voor alle kanalen). Dus die kun je aanpassen naar wens.
2️⃣ Interne notificaties instellen
Klik op + en zoek naar "Internal notifications". Kies de meldingsoptie die bij jouw team past:
1️⃣ E-mail – Stuur een notificatie naar specifieke gebruikers of een aangepast e-mailadres.
2️⃣ In-app notificatie – Stuur een melding via de web- of mobiele app.
3️⃣ SMS – Stuur een sms naar specifieke gebruikers of een aangepast nummer.
💡 Tip: Gebruik de variabele "{{message.body}}" in je notificaties, zodat je direct de inhoud van het bericht ziet.
Met deze instellingen ben je altijd snel op de hoogte van nieuwe gesprekken en kun je direct actie ondernemen! 🚀
Veelgestelde vragen
Kan ik mijn chatwidget-berichten per pagina aanpassen?
De huidige configuratie van de chatwidget ondersteunt geen dynamische berichten. Hoewel je de widget op meerdere pagina's kunt gebruiken, blijven de berichten consistent met de oorspronkelijke instellingen.
Kan ik meerdere chatwidgets maken in een account?
Ja, je kunt meerdere chatwidgets maken. Per website of funnel kun je er eentje kiezen.